Saturday, March 5, 2011

OPPortunity cost

Ehem3....
aku x tau kenapa aku akan rasa cm gedik sgt tiap kali aku update blog..
mgkin sbb aku tau aku cm terhegeh2 menaip tp x da sorang pn nak baca kot...
wuwuwuwu....bunuh diri r cm ni...

ok....persaitan kan bisikan iblis sekalian alam tu...kawan aku cakap x pe kl x da org nak baca pn...angap je blog aku ni mcm diari...
tp x da la nk open sgt cm diari...
kang ada plak aku ngutuk org2 y x ptut kt sni....naya jek...
x pun tiba2 je aku ngaku aku ada feeling ngn lecturer y suara pitching lari....boleh???hahaha

ok..ayuh kiter habiskan masa dgn lagha bersama2..,,!

so,berbalik pada title kt atas td hr ni aku nk ckp sal opportunity cost...

WTH is that???

ok...bg bdak2 biznes mesti dh familiar dgn istilah 'opportunity cost' ni kn...
kl rasa cm x familiar sila reseat paper microeconomic!

tp korg jgn harap la aku nk lukis opportunity cost diagram 2 smua..cz aku pn dh lupa2 manja sbnarnya dgn bnda 2(pdahal mmg dh 80% lupa..hakhak)

tapi..tapi...tapi...

hari ni aku bkn nk ckp sal opportunity cost in economics terms...tapi in real life's term...

ok, basicly aku leh ckp opportunity cost is something y kiter kena let go in order to get a better something....
gheti??
ok,,,aku faham..follower aku mmg 'ramai' n aku tau korg nak manja2 ngn aku dan nak aku explain dgn lebih detail kat korang kan...x pe...aku faham perasan follower aku y ramai ni...(hahaha...sah aku mmg dh meroyan)

ok..mcm ni la...
ko suka kat dua orang mamat ni dalam satu masa..
ko suka kat fahrin ahmad tapi pada masa yang sama ko suka jugak kat aoron aziz..(ko yang suka yer, bukan aku)...
dan macam biasa la dlm hidup ni kiter mana boleh dapat semua benda yang kita nak kan...
so, kau kena la buat pilihan,sama ada fahrin ahmad ke aoron aziz..
ok! kl nak diikutkan memang la aoron aziz lagi hensem dari fahrin ahamad ( pada pandangan kau la, bukan pada pandangan aku ok! ) tapi, kalau kau pilih aoron kau kena bersaing dengan pempuan yang memang dah  rasmi jadi bini dia..bukan tu saja..ko kna jugak consider anak aoron aziz y comel 2 orang tu...ko sanggup ke jadi mak tiri diorang?? tapi..tapi...aoron aziz lagi popular dari fahrin, lagi-lagi lepas dia berlakon dalam filem dr rozmey..wahahaha..

ok! kalau fahrin pulak, memang dia x sehandsome aoron, tapi dia single lagi...plus dia memang warganegara Malaysia...so kau tak payah nak kecikkan hati mak kau tiap kali raya...kira dalam satu negara lagi...tak der la susah sangat kalau nak terus balik umah family kau petang raya pertama in case tahun tu turn beraya kat rumah laki kau...
so,nak tak nak kau terpaksa la lupakan aoron demi fahrin....
walaupun realitinyer kau tak perlu pun pikir contoh yang complicated cam ni...sebab aoron aziz sama fahrin ahmad dua dua memang confirm-confirm akan reject kau tanpa usul periksa,.,,,hahahaha

apa yang aku cuba nak sampaikan di sini adalah..( ehem ehem..buat muka serius macam nak terima result spm )..

untuk memperoleh sesuatu yang kita inginkan, sesuatu yang lain harus kita KORBANKAN'

ya...dalam hidup kita memang tak boleh lari dari membuat pengorbanan..samada pengorbanan tu berbaloi ataupun tidak,...kita memang sentiasa berkorban saban hari tanpa kita sedari...yer...itulah kebenarannya wahai silent reader ku yang sangat ramai...


semua orang nak jadi cantik, nak body slim, nak jadi pandai, nak jadi baik...

tapi....kalau nak jadi cantik,,,kena korbankan banyak benda jugak...kalau korang pakai pakaian macam aku pakai sampai korang dah beranak sepuluh pun korang tak kan nampak cantik..hakhak..ok gurau..
tp betul, kalau nak nampak cantik kena lah ikut perkembangan terkini fesyen... kalau tahun 2011 ni masih pakai tudung bawal masyarkat sekeliling akan mula la bersoksek-soksek...'entah dah berapa tahun budak ni dok dalam gua yer, zaman sekarang ni tudung bawal orang dah letak kat muzium kot'
ok fine!terasa aku...:-(


kalau nak slim pulak,,,jangan mimpi la nak fully utilize  time mc value lunch kat mcD sampai sgup potong que sebab takut x sempat sampai kaunter sebelum kol 3.30pm...pathetic!hahaha

kalau nak jadi pandai pun kena berkorban lagi....malam tak boleh tido awal-awal,kena study dulu...siang tak boleh tido dalam kelas...assingment kena siap sekurang-kurangnye sehari b4 nak submit,bukan kol 10.30 nak submit, kol 10.15 beratur kat library..pastu mula la nak sumpah seranah orang kat depan dalam loghat ganu..( bukan aku tau ),pastu kalau esok ada test, malam ni kena la study sampai 2 pg..bukan baca blog fatin liyana sampai kol 3 pagi..eh,,kenapa aku senaraikan semua benda lagha yang aku buat ni...???
ok xpe..bukan ada orang baca pun...hahaha..




tapi...ape-ape pun kita kena ingat..

impian wujud dalam angan kita untuk kita berlari ke arahnya dan mengejarnya sampai dapat...kalau tak dapat, kejar lah lagi..lagi...dan lagi....kerana mungkin impian itu akan menjelma sebagai kenyataan  di suatu saat yang kita tak pernah jangkakan..tapi ingat...impian itu harus dikejar supaya dia tak 'merajuk'......selagi masih ada impian,selagi itu kita kan bernafas..




lots of love...MMuuaahhh!!

No comments:

Post a Comment